Zniszczyłeś, zgubiłeś lub ukradli ci dowód? Od teraz GIGANTYCZNA zmiana!

Utratę, zaginięcie lub zniszczenie dowodu osobistego można od teraz zgłaszać bez wizyty w urzędzie. Poprawiona e-usługa to nowy formularz, bardziej intuicyjny, w którym dane zaciągają się do niego automatycznie.

Pół miliona to tak jakby wszyscy mieszkańcy miasta, takiego jak Poznań lub Gdańsk, nagle stracili swoje dowody osobiste – podaje Ministerstwo Cyfryzacji. Jako powód unieważnienia tego dokumentu w 2016 r. Polacy podawali najczęściej: jego utratę (393 tys.), zniszczenie (119 tys.), reklamację (14 tys.). Urzędy otrzymują również 9 tys. dowodów znalezionych przez inne osoby.

W 53 tys. przypadków Polacy podają inne przyczyny.
Kiedy “panuje sezon na dowody”? Jak pokazują statystyki, do utraty dowodu osobistego dochodziło najczęściej w sierpniu i wrześniu, a najrzadziej w pierwszym kwartale roku.

Nowe usługi cyfrowe Polaków

Od teraz, by dokonać zgłoszenia utraty dowodu osobistego, wystarczy wejść na stronę Obywatel.gov.pl, wypełnić prosty formularz i podpisać go Profilem Zaufanym. Status unieważnienia tego dokumentu jest do sprawdzenia online.

Elektronicznie można również złożyć wniosek o wydanie nowego dokumentu. Warto pamiętać, by mieć pod ręką odpowiednie zdjęcie. Następnie należy wypełnić formularz i podpisać go Profilem Zaufanym.

Jeśli ktoś nie ma Profilu Zaufanego, a chce skorzystać z tej oraz innych e-usług oferowanych przez państwo, może go teraz szybko i łatwo potwierdzić z wykorzystaniem bankowości elektronicznej. Profil Zaufany można również potwierdzić osobiście w urzędzie.

O czym warto jeszcze pamiętać? Utratę dowodu należy zgłosić również w banku, a ewentualną kradzież – także na policji – przypomina Ministerstow Cyfryzacji. Warto to zrobić, bo takie działanie zabezpiecza nas przed ewentualnym wykorzystaniem naszego dokumentu przez kogoś nieuczciwego.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

UDOSTĘPNIEŃ
loading...
" >